De Amsterdamse aandelenbeurs is dinsdagochtend in de min geopend. Ook de andere Europese effectenmarkten begonnen met verliezen. Een onverwachte krimp van de Chinese industrie drukte op het beurssentiment. Ook werd gewacht op cijfers over de activiteit in de Europese diensten- en industriesectoren.
De Chinese inkoopmanagersindex, die de bedrijvigheid weerspiegelt, kwam in een eerste raming uit op een stand van 49,2, tegen 50,7 een maand eerder. Een stand boven 50 duidt op groei, daaronder op krimp. Economen rekenden in doorsnee op een niveau van 50,5. De index is nu gezakt naar het laagste punt in elf maanden.
De AEX-index in Amsterdam noteerde na enige minuten handelen 0,4 procent lager op 495,60 punten. De MidKap daalde ook 0,4 procent, tot 756,77 punten. De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs gingen tot 0,8 procent achteruit.
Grootste daler onder de Amsterdamse hoofdfondsen was vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco met een verlies van bijna 2 procent. Digitaal beveiliger Gemalto ging aan kop met een plus van 0,8 procent na een opdracht van China Telecom voor de beveiliging van mobiele betalingen in het openbaar vervoer in Shanghai en Peking.
Franse economie groeit
De economische groei in Frankrijk is in maart verder doorgezet, maar wel in een iets minder sterk tempo dan een maand eerder. Dat maakte marktonderzoeker Markit dinsdag bekend op basis van de inkoopmanagersindices voor de industrie en dienstensector.
De samengestelde index kwam volgens een voorlopige stand uit op 51,7, tegen 52,2 een maand eerder. Een stand hoger dan 50 duidt op groei, daaronder op krimp. Economen hadden in doorsnee een stand voorspeld van 51,9.
Volgens Markit liet de Franse industrie deze maand opnieuw krimp zien, maar wel iets minder sterk dan in februari. De groei in de Franse dienstensector zwakte juist wat af.
H&M maakt forse winst
Hennes & Mauritz (H&M) heeft vorig kwartaal fors meer winst geboekt dan een jaar eerder, op een hogere omzet. Dat maakte de Zweedse kledingketen dinsdag bekend.
De winst in het eerste kwartaal, dat liep tot eind februari, steeg met 36 procent tot 3,6 miljard Zweedse kroon (387 miljoen euro). De omzet van 40,3 miljard kroon was een kwart hoger dan een jaar eerder, toen er voor 32 miljard kroon aan kleding en accessoires aan de man werd gebracht. Met name in de VS en China boekte het bedrijf goede resultaten.
H&M opende medio februari zijn eerste winkel in Taiwan. In totaal verwacht het bedrijf dit jaar circa 400 nieuwe winkels te openen, onder meer in Peru, Macau, India en Zuid-Afrika. Ook wil het bedrijf zijn online-activiteiten in de komende periode uitbreiden. Nog deze lente wordt de digitale verkoopformule uitgerold in negen landen, waaronder België, Polen en Portugal.
Stork heeft geen last van dalende olieprijzen
Stork is afgelopen jaar redelijk bestand gebleken tegen de stevige daling van de olieprijzen. Ondanks de verslechterde marktomstandigheden wist de dienstverlener aan de olie-, gas-, chemie- en energiesector de omzet op te voeren en het nettoverlies flink terug te dringen.
Uit de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat Stork de opbrengsten vorig jaar met 6 procent zag aandikken tot 1,49 miljard euro. Het verlies onder de streep nam af van 47 miljoen naar 17 miljoen euro.
Door de sterke prijsdalingen in de tweede helft van 2014 hebben veel bedrijven in de olie- en gasindustrie hun investeringen verlaagd. Stork heeft daar echter naar eigen zeggen relatief weinig last van omdat het veel langdurige onderhoudscontracten heeft. Hoewel de orderontvangst met 1,48 miljard euro zo'n 15 procent lager lag dan een jaar eerder, sprak de onderneming van een ,,solide'' werkvoorraad.
RTL gaat in de online folders
RTL Ventures, de investeringspoot van media- en amusementsbedrijf RTL Nederland, neemt een belang van bijna 35 procent in Reclamefolder.nl. Consumenten kunnen op de site of met behulp van de app van dit bedrijf de folders en aanbiedingen bekijken van winkels. De deal werd dinsdag door de partijen bekendgemaakt. Ze verstrekken geen financiële details.
Met RTL aan boord verwacht Reclamefolder.nl sneller te kunnen groeien, gebruikmakend van de naamsbekendheid en het netwerk van adverteerders van het media- en amusementsbedrijf. De andere aandeelhouders in het in 2006 opgerichte bedrijf (10 werknemers) zijn de twee oprichters en investeerder H2 Equity Partners.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl